Westerbaan verleggen: is deze oplossing het beste van het slechtste?

Westerbaan verleggen: is deze oplossing het beste van het slechtste?

De aanleg van de Verlengde Westerbaan is een project van dik 60 jaar, menig wethouder heeft zijn hoofd hierover gebroken. Ook nu weer is er een oplossing bedacht om de Westerbaan voor het doorgaande verkeer open te houden: dwars door de duinspeeltuin, langs de basisschool en nog steeds langs het winkelcentrum Bosplein.
Maar we moeten ons echt gaan afvragen hoe Katwijk er over 30 of zelfs 50 jaar uit gaat zien. Dit project gaat om generaties van toekomstige Katwijkers die hiermee moeten leven. De ingrepen in de infrastructuur met de komst van de Rijnlandroute, veranderingen in de economie, duurzaamheid en mobiliteitseisen zijn zeer ingrijpend.
Uiteindelijk móeten we naar een ringweg toe rond Katwijk: de Verlengde Westerbaan!

Dit is beter voor de verkeersafwikkeling, beter voor de gezondheid met fijnstof-reductie in andere delen van Katwijk. En met een goede ontsluiting via de Verlengde Westerbaan wordt de verkeersdruk verlicht op de Zeeweg. De verkeerslichten voor het R-net hoeven er niet te komen want de bus kan dan supersnel naar de boulevard met een buslijn via de Westerbaan en Katwijk hoeft niet op de schop! (…en kan zelfs het fietspad langs de N206 behouden blijven.)
Het meest tastbare obstakel is het Bosplein. Dat is een schoolvoorbeeld van hoe er vergeten is om een infrastructuur te plannen. Op een gebied van 50 meter komen daar diverse verkeersstromen bij elkaar, met als kers op de taart een parkeerplaats bij een drukbezochte supermarkt. Als de doorstroming vanaf de N206 goed verloopt komt er een verkeersvolume bij elkaar op het Bosplein dat dermate groot is dat het plein dat fysiek niet verwerken kan.

Hart Voor Katwijk pleit voor de aanleg van de Verlengde Westerbaan doorgetrokken naar de boulevard. De beste oplossing!